اخبار

ایرنا: مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها با بیان اینکه به دلیل تعرفه‌های تخفیفی، ایران جزو هفت کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمز ارز جهان در آنها انجام می‌شود، گفت: تاکنون 196 هزار و 233 دستگاه ماینر شناسایی و جمع‌آوری شده است.

به گزارش پایگاه خبری شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) “محمد خدادادی بهلولی” افزود: توان مصرف برق این تعداد مرکز غیرمجاز رمز ارز، بیش از 570 مگاوات بود.

وی ادامه داد: برای تولید این میزان برق و رساندن آن به محل مصرف، باید نیروگاهی به بزرگی 800 مگاوات احداث می‌شد.

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها در توانیر گفت: به دلیل تعرفه‌های تخفیفی، ایران جزو هفت کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمز ارز جهان در آنها صورت می‌گیرد.

“محمد خدادادی بهلولی”افزود: در حال حاضر چین، روسیه، آمریکا، قزاقستان، کانادا، ایسلند و ایران هفت کشوری هستند که بیشترین میزان استخراج رمز ارز در آنها صورت می‌گیرد.

به گفته وی، عامل اصلی شیوع پدیده استخراج غیرمجاز رمز ارزها در ایران، وجود تعرفه‌های مخفف حامل‌های انرژی و بسیار ناچیز در مقایسه با قیمت‌های جهانی است.

خدادادی ادامه داد: ماینر، دستگاه تولیدکننده رمز ارز است، رمز ارز نوعی دارایی دیجیتال است که به صورت غیرمتمرکز تولید و نگهداری میی‌شود و برای استخراج رمز ارزها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها درشرکت توانیر افزود: استخراج یک بیت کوین به بیش از 300 مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود 35 هزار واحد مسکونی در یک شبانه روز است.
وی با مقایسه میزان مصرف یک ماینر با سایر وسایل خانگی گفت: مصرف برق یک ماینر 2 تا 3 کیلوواتی به میزان 35 پنکه یا 15 یخچال فریزر است.

خدادادی افزود: ماینری با این مشخصات همچنین به اندازه 5 کولر آبی یا یک کولر گازی برق مصرف می‌کند.

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها درشرکت توانیر با اشاره به این که شناسایی مراکز غیرمجاز نیازمند همکاری مردم است، خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند اطلاعات خود را در باره استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمز ارز را در سامانه سمات به آدرس www.tavanir.org.ir/samaat ثبت کنند تا رسیدگی شود.

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها گفت: گزارش دهندگان، پاداش‌هایی تا سقف 20 میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

وی، تاکید کرد: اطلاعات هموطنانی که گزارش مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز را در این سامانه ثبت می‌کنند، کاملا محرمانه باقی خواهد ماند.

سخنگوی صنعت برق گفت: از سال گذشته تاکنون 184 هزار و 675 دستگاه غیرمجاز استخراج رمز ارز شناسایی شده که مصرف برق آنها معادل 544 مگاوات بوده است

منبع

برترین‌ها: قیمت‌ها در مناطق حاشیه‌ای کرج همچنان به کسانی که هزینه بالایی برای خرید یا اجاره مسکن در تهران یا عظیمیه و مهرشهر کرج را ندارند، چشمک می‌زند. وقتی با حدود 2 میلیون می‌توان در شهر جدید هشتگرد خانه‌ای 80 متری اجاره کرد یا زیر 3 میلیون در مارلیک خانه‌ای مشابه را پیدا می‌کنید، تصور خانه‌دار شدن در اطراف تهران و کرج ممکن است ساده‌تر شود.

برای خرید خانه هم نگاهی به قیمت‌ها بیاندازید. البته گلشهر و فردیس و کیانمهر با متری 11-12 میلیون تومان قیمت، برای خرید خانه زیاد هم ارزان به نظر نمی‌رسند، اما شهرک ابریشم و شهر جدید هشتگرد را هم داریم که با حدود 500 میلیون می‌شود خانه‌ای 100 متری دست و پا کرد. می‌دانیم که 500 میلیون به دهان راحت می‌آید و 100 ماه حقوق یک کارگر و کارمند است. اما چاره چیست. فعلا وضعیت همین است.

قیمت‌ها از میانگین آگهی‌های سایت دیوار در روزهای اخیر به دست آمده‌اند.

منبع

به گزارش تجارت‌نیوز میزان وام خودرویی که در شبکه بانکی پرداخت می‌شود بین 15 تا 50 میلیون تومان است که سود سالانه 18 تا 24 درصد به آن تعلق می‌گیرد.

البته این وام صرفا برای خرید خوروی تولید داخل و نو پرداخت می‌شود و مهلت بازپرداخت این وام 3 سال در نظر گرفته شده است. در شبکه بانکی اولین شرط برای دریافت تسهیلات خودرو افتتاح حساب قرض‌الحسنه جاری یا پس انداز در بانک است. همچنین اولویت بانک برای اعطای تسهیلات کسانی است که بیشتر از یک سال حساب افتتاح کرده باشند و حساب بانکی پر و پیمان‌تری دارند.

نکته‌ای که درباره وام خودروی بانک‌ها وجود دارد، این است که بانک‌ها در این زمینه سختگیری زیادی دارند و ضامن وام حتما باید کارمند رسمی یا مشتری مورد تایید بانک‌ها باشد. در نهایت هم اینکه وام را به صورت چک نه به حساب متقاضی وام بلکه به حساب خودروساز یا یکی از نمایندگی‌های خودروسازان واریز می‌کنند.وام‌های جذاب اما پر ریسک غیربانکی

در این میان اما برخی اپلیکیشن‌های معامله خودرو با شرایط جذاب‌تری وام‌های خود را پرداخت می‌کنند اما ریسک این وام‌ها و سود آن نسبت به شبکه بانکی بیشتر است. به عنوان مثال یکی از اپلیکیشن‌های خودرویی اعلام کرده که تسهیلات خود را 48 ساعته پرداخت می‌کند و مبلغ وام آن 50 درصد قیمت خودرو را پوشش می‌دهد و سقف آن را 500 میلیون تومان در نظر گرفته است.

این اپلیکیشن وام خودرو را برای خودروهای دست دوم مدل 93 به بعد پرداخت می‌کند و بازپرداخت آن بین 6 تا 36 ماهه است.

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های معامله خودرو هم به شرط خرید خودرو از این اپلیکیشن اعلام کرده که تا 50 درصد ارزش خودرو را به صورت وام پرداخت می‌کند و در ازای آن سند را به نام خریدار انتقال نمی‌دهد.

در شرایط پرداخت وام این اپلیکیشن آمده است که خریدار تا پایان تسویه اقساط امکان تعویض خودروی خود را با خودروی دیگر خواهد داشت! از دیگر شرایط وسوسه‌کننده این وام این است که تسهیلات درخواستی را در همان روز درخواست ارايه می‌دهند و دوره بازپرداخت آن بین 6 تا 16 ماه و با کمترین سود اعلام شده است.

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های معروف و قدیمی‌تر معامله خودرو هم اعلام کرده که بین 100 تا 500 میلیون تومان وام خودرو و آن هم ظرف 48 ساعت پرداخت می‌کند. این اپلیکیشن هم وام خود را هم برای خودروهای کارکرده و هم نو به متقاضیان می‌دهد و سند خودرو را به عنوان وثیقه ضبط می‌کند.

با وجود این دریافت وام خارح از شبکه بانکی ریسک زیادی دارد و فعالان بازارهای مالی به متقاضیان این وام‌ها توصیه می‌کنند که قبل از عقد قرارداد این نوع وام‌ها حتما با یک مشاوره حقوقی صحبت کنند.

مطالعه گزارش یارانه 100 میلیونی برای چه خودروهایی است؟ پیشنهاد می‌شود.

منبع

ه گزارش تجارت‌نیوز، شرکت توزیع نیروی برق تهران صبح امروز با انتشار اطلاعیه‌ای از احتمال قطعی برق تهران در این هفته خبر داد و گفت دلیل این خاموشی، افزایش مصرف برق است. بعد از آن هم از مردم درخواست کرد از استفاده وسایل برقی پرمصرف در ساعات 12 الی 18 خودداری کنند و این وسایل را همزمان باهم روشن نگذارند.

سخنگوی صنعت برق هم در گفتگو با ایسنا تاکید کرد که مشترکان باید به ویژه در ساعت 12 تا 18 صرفه‌جویی کنند و همچنین مشترکان صنعتی و کشاورزی نیز باید مشارکت جدی داشته باشند تا سقف تعیین شده استان‌ها پوشش داده شود.

قطعی برق گسترده در تهران و دیگر استان‌های کشور از فروردین ماه 1400 شروع شده بود. از شروع سال 1400 تقریبا هر هفته با بجران کمبود برق مواجه بودیم. مقامات دولتی از ابتدای سال 1400 استخراج غیرمجاز رمزارز را دلیل اصلی این بحران می‌دانستند و چندین بار اخطار داده بودند که در صورت کشف دستگاه مانیر غیرمجاز، با فرد خاطی برخورد جدی می‌شود.

بعد از استخراج غیرمجاز رمزارز، مقامات دولتی مصرف بیش از اندازه برق توسط مشترکان را دلیل اصلی کمبود برق می‌دانستند و از مردم تقاضا می‌کردند که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

اما مشکل کمبود برق به همین دلایل ختم می‌شود؟

به گزارش فارس، هفته اول تیرماه، نیروگاه 1000 مگاواتی سد کارون 4 به دلیل کاهش نزولات جوی و افت سطح آب پشت سد از مدار تولید برق خارج شد و چند روز قبل از آن هم نیروگاه اتمی بوشهر به دلیل مشکلات فنی از مدار خارج شده بود.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این باره گفته بود که دلیل قطعی برق، از مدار خارج شدن نیروگاه اتمی بوشهر بوده اما هاشم اعوره‌ای، استاد تمام دانشکده برق دانشگاه شریف معتقد بود ظرفیت اسمی نیروگاه برق بوشهر تنها هزار مگاوات است و دلیل قطعی برق گسترده افزایش تقاضاست و علت اصلی آن هم گرمای هوا، کاهش بارندگی و استخراج رمزارز است.

به گزارش ایسنا، شرکت توزیع برق آخرین بار، جدول زمان‌بندی خاموشی‌های احتمالی برق از 5 تا 10 تیرماه را منتشر کرده بود.

با این همه، هنوز کسی به درستی نمی‌داند علت اصلی کمبود برق امسال چیست و قرار است چند اطلاعیه دیگر مبنی بر کمبود برق و درخواست صرفه‌جویی در مصرف آن ببینیم و تنها مساله واضح این است که تابستان امسال، تابستان سختی داریم.

منبع

ه گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بانک مرکزی شیوه نامه صدور کارت رفاهی را به پنج بانک ملت، ملی، تجارت، صادرات و رفاه کارگران ابلاغ کرده است که طبق آن هر یک از این بانک‌ها باید تا سقف 200هزار فقره کارت رفاهی صادر کنند و طبق اعلام مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی تاکنون بانک ملی به طور مقدماتی صدور کارت هفت میلیونی رفاهی را آغاز کرده است و حداکثر تا دو هفته آینده سایر بانک‌های عامل نیز این امکان را خواهند داشت که کارت‌های رفاهی را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

همه اشخاص حقیقی از جمله دارندگان سهام عدالت که تاکنون هیچ میزان از سهام خود را نفروخته‌اند و همه سرپرستان خانوار که حداقل یکی از یارانه‌های نقدی یا معیشتی را دریافت می‌کنند، می‌توانند تا سقف هفت میلیون تومان کارت رفاهی دریافت کنند.

در این بین، 60درصد ارزش روز سهام عدالت (بر اساس اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه) و حساب‌های یارانه نقدی و معیشتی طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با در نظر گرفتن کسورات مربوط به اقساط وام‌های پرداخت شده قبلی، می‌تواند به عنوان وثیقه‌های  قابل قبول از مشتری مورد پذیرش قرار گیرد.

نرخ سود تسهیلات کارت رفاهی 18درصد و مهلت بازپرداخت آن نیز 18ماهه است که با احتساب سود یک میلیون و 200هزار تومان بر مبلغ  هفت میلیونی کارت رفاهی هر یک از دریافت کنندگان این کارت باید ماهانه تقریبا 458هزار تومان بپردازند.

البته، طبق اعلام بانک مرکزی در آینده نزدیک به جز پنج بانک ذکر شده سایر بانک‌ها نیز به صدور کارت رفاهی اقدام خواهند کرد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید