قرعه‌کشی سایپا حذف شد / قرعه‌کشی ایران خودرو هم حذف می‌شود؟

گزارش تجارت‌نیوز، احمد نعمت‌بخش افزود: اکنون شاهد تفاوت قیمت در مدل‌های مختلف هستیم و تا زمانی که اختلاف قیمت بین کارخانه و حاشیه بازار از بین نرود، رانت به وجود می‌آید و دلالی در بازار به رشد خود همچنان ادامه می‌دهد. روش‌های بهتری برای حذف دلالان وجود دارد اما متاسفانه از تجربه گذشته استفاده نمی‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان بیان کرد: باید خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تا اختلاف قیمت‌ها کم شود و قیمت خودرو در حاشیه بازار و کارخانه تک نرخی شود. اکنون اگر از سال گذشته تاکنون قیمت خودرو افزایش یافت، به دلیل قیمت‌گذاری دستوری است که اثرات آن به خودروساز می‌رسد.مطالعه بیشتر: حذف قرعه‌ کشی از فروش‌فوق‌العاده خودروسازان کلید خوردافزایش تعداد خودروهای ناقص

نعمت‌بخش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا عرضه خودرو توسط خودروسازان کاهش یافته است، تشریح کرد: اکنون خودروسازان بدهی زیادی به قطعه سازان دارند و تا زمانی که قطعه‌سازان به خودروسازان قطعات را ندهند، خودروسازان نمی‌توانند خودروهای ناقص را تکمیل کنند و به همین ترتیب تعداد خودروهای ناقص افزایش می‌یابد.

او بیان کرد: اکنون 120 هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد که دلیل آن هم نبود قطعه است و در صورتی که خودروسازان مطالبات قطعه‌سازان را نپردازند، این میزان افزایش می‌یابد.مشکل از قیمت‌گذاری دستوری است

دبیر انجمن خودروسازان تشریح کرد: اکنون مشکل اصلی که داریم، برای قیمت‌گذاری دستوری است و اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تک نرخی خواهد شد و قیمت‌ها در بازار کاهش می‌یابد. در زمانی که خودرو در حاشیه بازار به فروش می‌رفت، قیمت خودرو در بازار و حاشیه بازار یکسان شده بود و شاهد توازن در عرضه و تقاضا بودیم.

او ادامه داد: اصولا قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند و اگر تقاضا افزایش یابد، قیمت‌ها افزایش می‌یابد و با کاهش تقاضا، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. شرایط باید طوری مهیا شود که فروشنده برای خریدار فرش قرمز پهن کند.

قرعه‌کشی سایپا حذف شد / قرعه‌کشی ایران خودرو هم حذف می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید