معرفی کتاب سیری در تاریخ پیامبر اکرم صلّی اللَه و علیه و آله و سلّم

کتب مهم تاریخ اسلام

تاریخ اسلام، از آن دست موضوعاتی است که چه یک فرد مسلمان باشد یا نه، به مطالعه و تحقیق در مورد آن پرداخته و برایش جذابیت‌های خاص خودش را خواهد داشت. در طی قرن‌های اخیر، کتب متعددی در این مورد از دانشمندان علمی و تاریخی بزرگی به چاپ رسیده که از جمله مهم ترین آن‌ها میتوان به کتاب فروغ ابدیت و فروغ ولایت نوشته‌ی آیت الله جعفر سبحانی، تاریخ تحلیلی اسلام به قلم جعفر شهیدی، حماسه‌ی حسینی که مجموعه سخنرانی‌ها و یادداشت‌های شهید مطهری است، و کتاب دو قرن سکوت اثر دکتر عبدالحسین زرین کوب اشاره کرد.

ماهیت کلی کتاب سیری در تاریخ پیامبر اکرم

با وجود این کتاب‌های نفیس و ارزشمند که هر کدام به بررسی زوایای مهم و مختلفی از تاریخ اسلام از جمله موقعیت‌های سیاسی، اجتماعی، جغرافیایی، انحرافات روایی و چالش‌های حکومت‌های پس از پیامبر پرداخته‌اند،  میشود به کتاب ارزشمند دیگری نیز اشاره کرد که مسئله‌ی مهم تأثیر اسلام بر نگرش انسان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده. این کتاب، کتاب سیری در تاریخ پیامبر اکرم، اثر آیت الله سید محسن حسینی طهرانی، فرزند علامه طهرانی است. اثر گرانقدری که در سه جلد و در زمان حیات خود مرحوم علّامه، با رویکرد تحلیل و بررسی تاریخ پیامبر اکرم و تأثیرات آن بر نگرش انسان نسبت به معارف شریعت به چاپ رسید. این کتاب، پیاده‌سازی دقیق مجموعه سخنرانی‌های سیری در تاریخ پیامبر اکرم (ص)  ایشان است که در بین سال‌‌های 1411 تا 1415 هجری قمری برگزار شده است.

بررسی جلد اول کتاب

جلد اول این کتاب حاصل بیانات سید محسن طهرانی پیرامون تاریخ پیامبراسلام است که ابعاد مُلکی و ملکوتی آن حضرت را از دوران کودکی تا دوران پیامبری و پس از آن، با دید تحلیلی، تربیتی، اعتقادی و عرفانی بررسی کرده است. در این جلد با بررسی آیات و روایات متعدد، شما با برخی اسرار زندگی پیامبر در زمان ولادت، ویژگی‌های روحی ایشان در زمان کودکی و جوانی، عظمت و ویژگی‌های رفتاری و اعتقادی حضرت خدیجه، تأثیرات مهم ازدواج حضرت خدیجه با پیامبر،  و اسرار اعلام وصایت امیرالمؤمنین پس از نزول آیه انذار به پیامبر آشنا خواهید شد. برای دانلود رایگان pdf این جلد، از این لینک اقدام کنید.

بررسی جلد دوم کتاب

جلد دوم این کتاب حاصل پیاده سازی جلسات 17 الی 25 آیت الله سید محسن طهرانی پیرامون تاریخ پیامبر گرامی اسلام است. در این جلد و سلسله جلسات، موضوعات مهمی چون نحوه شناخت سیره انبیا، چگونگی پیروی از حرکات انبیاء و اولیا، روند از بین رفتن تعقّل و تفکر در مسلمین به وسیله تبلیغات انحرافی استعمارگران، ماجرای جعل احادیث و تحریفات در دین پس از پیامبر اسلام، ویژگی‌های عالم دینی واقعی و نحوه‌ی شناختن آن‌ها، و استفاده بردن از برخی علما توسط استعمارگران و برخی رژیم‌ها پرداخته شده است که میتوانید از این لینک، به فایل pdf و word رایگان آن دسترسی داشته باشید.

جلد سوم این کتاب، هنوز به مرحله چاپ نرسیده و در دست چاپ قرار دارد.

مرحله چاپ نرسیده و در دست چاپ قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید